Events // séminaire informatique musicale

How do we listen to, create, and teach music? How are new technologies changing our relationship with music? The Algomus team and its colleagues regularly organize seminars and other events focused on music computing and related topics such as musicology, creativity, or musical perception. These events are open to everyone and are always accessible both in person and ▶️ online.

Comment écoutons-nous, faisons-nous, et enseignons-nous la musique ? Comment les nouvelles technologies changent notre rapport à la musique ? L’équipe Algomus et ses collègues organise régulièrement un séminaire et d’autres événements autour de l’informatique musicale et de thématiques connexes comme en musicologie, créativité, perception musicale. Ces événements sont ouverts à toutes et tous, à la fois en présentiel et ▶️ à distance.

PhD defenses 2024

  • 🎓 Tuesday 9 December, 14:00 CET, Lille (defense in English), Vanessa Nina Borsan, Melodic and Descriptor Patterns: A Computational Approach for Digitisation, Annotation, and Analysis of Slovenian Folk Song Ballads.
    Committee: Emilios Cambouropoulos, Kevin Page (reviewers), Maude Pupin, Urša Šivic (examiners), Mathieu Giraud, Richard Groult, Thierry Lecroq (supervisors)
    ▶️ Stream link // thesis // publications // Dezrann corpus

  • 🎓 Wednesday 18 December, 14:00 CET, Amiens, MIS (defense in French, slides/manuscript in English), Louis Couturier, Modeling Texture in Symbolic Music for Computer-aided Analysis and Composition.
    Committee: Moreno Andreatta, Florent Jacquemard (reviewers), Anja Volk, Elaine Chew, Johanna Devanney, Gilles Dequen (examiners), Louis Bigo, Florence Levé (supervisors)
    ▶️ Stream link // LinkedIn // publications

  • 🎓 Friday 20 December, 10:00 CET, Lille (defense in English), Francesco Maccarini, Modeling Orchestration for Computer Assisted Analysis and Human-AI Co-creativity.
    Committee: Carlos Agon, Philippe Rigaux (reviewers), Pierre Chainais, Nathalie Hérold (examiner), Mathieu Giraud, Florence Levé (supervisors)
    ▶️ Stream link // LinkedIn // thesis // publications

2024

  • jeudi 19 décembre, 15:00, Nathalie Hérold, La taxonomie TOGE et son application en musique de chambre, ▶️ Stream link

  • mercredi 11 décembre, 9:00, Kevin Page, Theme and variations: annotation and musicology, ▶️ Stream link

  • lundi 18 novembre, 11:00, Clément Canonne, Le laboratoire de l’improvisation collective, remote meeting, Zoom link

  • lundi 15 avril, 11h30, Daniel Brown,Méthodologies pour concevoir des plugins de musique générative pour les jeux vidéo et autres systèmes interactifs, Zoom link

  • lundi 18 mars 2024, 11:00, Christof Weiß, Universität Würzburg, Germany, Computational Analysis of Music Audio Recordings: Corpora, Concepts, and Algorithms. Zoom link

  • lundi 19 février 2024, 14:00, David Lewis, Tim Crawford, Goldsmiths U. London, Pragmatic digital musicology, Zoom link
    No one who has worked in the digital humanities can fail to be aware of the compromises we are required to make by the limitations of our data, our tools, or even of our users. Taking case studies from corpus building, computational methods and musicological research, we explore how explicitly engaging with those limitations can open new opportunities for our field.

2023

2022

  • lundi 28 novembre 2022, 10:00, Dorien Herremans, Singapore Univ. of Technlogy and Design, Controllable music generation: from rules to machine learning. Zoom link

  • lundi 26 septembre 2022, 11:00, Mark Gotham, Technische Universität Dortmund, Beethoven X: Es könnte sein

  • 5-6 mai et 24 juin 2022, semaine thématique En avant la MIZique! 2022, Amiens

2021

  • lundi 12 juillet 2021, 14:30, Axel Chemla Romeu-Santos, UNIMI, IRCAM (Paris), Synthèse sonore & interfaces signal-symbole par apprentissage machine

  • lundi 14 juin 2021, 15h30 David R. W. Sears, J.T. & Margaret Talkington College of Visual & Performing Arts, Texas Tech University, (Lubbock, Texas, USA), Collocations in music? What systematic musicology can learn from corpus linguistics

  • lundi 26 avril 2021, 15:00, Luka Marohnić, Université de Zagreb, A Model for Tonal Progressions of Seventh Chords

  • lundi 19 avril 2021, 11:00, Iris Yuping Ren, Utrecht University, Repetition sans ennui: An investigation of musical patterns and how they’re discovered

  • lundi 12 avril 2021, 11:00, Loïc Reboursière, ISIA Lab, UMONS (Mons) Les mutations de la guitare à travers la guitare augmentée et la guitare hexaphonique

2020

2019

  • lundi 14 octobre 2019, Philippe Esling, IRCAM, Artificial Creative Intelligence and Data Science (ACIDS) at IRCAM.

  • Visit of Mark Gotham, Cornell University (New York)

    • mardi 3 septembre 2019, 11:00, CRIStAL (Villeneuve d’Ascq), Musical Musicologies for the Digital Age.
    • vendredi 6 septembre 2019, MIS (Amiens), Computational Approaches to ‘Representative’ Examples and Restrictive ‘Rules’ in Music Pedagogy
  • lundi 23 septembre 2019, 14h (CRIStAL), Florent Jacquemard, Inria et CNAM (Paris), Parse-based transcription Framework for Coupled Rhythm Quantization and Score Structuring

  • lundi 11 mars 2019, 14:00, Plaine Images, Markus Neuwirth, DMCL, EPFL (Lausanne), Statistical Explorations of Contrapuntal Schemata, Cadences, and Harmony in the Annotated Mozart and Beethoven Datasets

2018

  • lundi 10 décembre 2018, Plaine Images, Gabriele Medeot, Reinier De Valk, Jukedeck (Londres), The problem of structure in symbolic music generation

  • 16-18 mai 2018, JIM 2018, Amiens

  • lundi 16 avril 2018, 14:00, Plaine Images, Benjamin Martin, Simbals (Bordeaux), Identification audio chez Simbals, start-up issue de la recherche académique

  • lundi 19 février 2018, 14:00, Plaine Images, Jérôme Nika, IRCAM (Paris), Processus génératifs pour la co-improvisation musicale homme-machine.